Het kunstenaarsstatuut

Op dinsdag 20 juni 2017 werd oKo uitgenodigd op een hoorzitting in de commissie sociale zaken van de federale Kamer van Volksvertegenwoordigers over het sociaal statuut van de kunstenaar. Het huidige federale regeerakkoord bepaalt namelijk dat de regering een apart statuut voor de kunstenaar erkent maar dat deze geëvalueerd, bijgestuurd en geoptimaliseerd moet worden om misbruik te voorkomen en werkloosheidsval tegen te gaan.  Namens oKo was Liesbeth Dejonghe uitgenodigd om ons standpunt voor te stellen. Andere sprekers waren:

• Jean-Gilles Lowies - onderzoeker aan de Universiteit van Luik en aan de ULB
  • Servaas Lecompte - Artists United
  • Nicolas Dubois - administratief en financieel directeur van Théâtre national de la Communauté Française
  • Jean-François Viot - theaterauteur en regisseur

Nadat de sprekers aan het woord waren geweest, volgde een gedachtewisseling met de parlementsleden. Hierbij ging het vooral over de werking van de commissie kunstenaars, de definitie van artistieke prestaties en de vereenvoudiging en optimalisering van de werkloosheidsreglementering. De uitnodiging van oKo om een grotere denkoefening te starten over een volledig apart statuut of een basisinkomen viel niet in dovemansoren. Zodra het verslag van de zitting beschikbaar is, voegen we dit toe aan dit artikel. Er komt een tweede hoorzitting over het kunstenaarsstatuut in het najaar. De vakbonden en het Kunstenloket worden dan ook uitgenodigd om hun standpunt te delen.

Benieuwd naar het oKo-standpunt dat Liesbeth deelde? Klik hier voor de uiteenzetting en hier voor de begeleidende presentatie

downloads

20.06.2017 - Hoorzitting kunstenaarsstatuut - Standpunt oKo.pdf